ADHD på jobbet – 5 tips för en bättre jobbsituation

Mycket energi, hyperfokus och förmågan att tänka ”utanför boxen”. Många av de drag som ofta utmärker personer med ADHD värderas högt i dagens arbetsliv. Samtidigt har personer med ADHD inte sällan utmaningar och behov av stöd och anpassningar på jobbet. Här har vi samlat tips kring vad du med ADHD/ADD själv kan göra för en bättre arbetssituation.

Människor med ADHD beskrivs ofta som kreativa personer som ser saker och ting på nya sätt, har energi och initiativförmåga, kan fatta beslut under stress och hyperfokusera. Det är onekligen attraktiva förmågor som borde vara en stor tillgång på många arbetsplatser.

Men så okomplicerat är det sällan, menar Caroline Byström, leg psykolog och verksamhetschef på Modigo.

– Långt ifrån alla med ADHD/ADD upplever att de har egenskaper som fungerar bra i arbetslivet. För många handlar det snarare om att hitta strategier för att hantera sådant som man har svårt med. Och se till att man inte bränner ut sig på vägen.

Men visst finns det mycket som kan underlätta. Här skickar Caroline med fem tips för arbetslivet för dig med ADHD/ADD.


1. Välj ett roligt jobb!

Det första tipset kan verka självklart.

– Så långt det är möjligt, välj ett jobb du tycker är spännande och stimulerande. Det gäller förstås alla människor, men för dig med ADHD/ADD kan det bli extra utmanade att mobilisera koncentration och energi för något du tycker är tråkigt, säger Caroline.

–  Samtidigt kan du sannolikt ge mycket och bli skicklig på ett jobb som du tycker är roligt.

2. Ge dig själv bra förutsättningar

Hennes andra råd handlar om att ta kontroll över sin situation genom att inventera vad man behöver för att fungera och prestera bra på jobbet.

Det rör sig dels om fysiska grundbehov – såsom att sova tillräckligt, äta hälsosamt, röra på sig och ta pauser för återhämtning.

– Försök att följa just din energicykel. Är du morgonmänniska, förlägg arbetspassen tidigare på dagen. Kan du inte jobba sammanhängande så länge, bryt upp arbetet i flera pass med rejäla pauser emellan.

Men även andra typer av faktorer påverka energinivån och därmed förutsättningarna att fungera bra på jobbet, påminner Caroline.

– Du kan till exempel behöva mycket feedback från din chef för att prestera bra, ha tydliga deadlines eller något helt annat.  Det handlar om att lära känna sina egna behov och sedan optimera efter förutsättningarna. En del gör du själv, en del behöver du sannolikt prata med din chef om.

Caroline Byström som är leg psykolog och verksamhetschef på ADHD Cares systermottagning Modigo.

Caroline Byström är leg psykolog och verksamhetschef på ADHD Cares systermottagning Modigo.


3. Lär dig planera, strukturera och prioritera

Den viktigaste punkten för många med ADHD/ADD är troligtvis att få hjälp med planeringen. Diagnosen gör att det ofta är svårt att skapa en realistisk planering som håller. Därför mår många också bra av tät feedback och specificerade krav.

– Be om en tydlig arbetsbeskrivning. Där ska det stå vad din roll innebär och vad som ska göras indelat i arbetsmoment, säger Caroline.

Många mår också bra av regelbundna, inplanerade uppföljningar med sin chef, menar hon.

– Min upplevelse är att det ofta blir som en motor för att prestera. Mötet blir en tydlig deadline och man vet att arbetet behöver bli gjort till dess.

Ett annat råd är att alltid bryta ned ett större projekt eller uppdrag i mindre och konkreta delar.

–  Sätt deadlines i din kalender när dessa ska vara klara. Du kan också behöva prioritera. Till exempel genom att bestäm dig för tre saker som är viktigast att prioritera just nu/idag. Var realistisk och ta hjälp med att göra begränsningar om du behöver.


4. Be om hjälp!

En viktig attityd är att inte stäva mot att ständigt använda sin maximala kapacitet. Att begränsa sig är ett effektivt sätt att hålla över tid och inte bränna ut sig, vilket annars är relativt vanligt hos personer med ADHD.

–  Kom ihåg att bara du vet hur dina 100 procent ser ut. Våga be om hjälp och stöd. Har du gjort en bra inventering av vad du behöver (se punkt 2) har ni också ett bra underlag för diskussion.

För den som istället är entreprenör och själv arbetsgivare gäller det ofta att anställa personer som kan balansera upp ens svagare sidor.

– Är du dålig på systematik och struktur – anställ någon som kan hjälpa dig med det!


5. Rör på dig för bättre fokus!

Sist men inte minst har personer med ADHD särskilt mycket att tjänat på att röra på sig, då rörelse i olika former hjälper upp dopaminnivån som är viktig för koncentrationen och ofta lägre hos personer med ADHD.

–  Kanske kan ni ha walk-and-talk-möten istället för traditionella möten. Stå upp och jobba! Se till att röra dig under alla pauser och spring gärna en sväng på lunchen. Var kreativ och ta alla möjligheter du har till rörelse, säger Caroline.

Gillade du artikeln? I vårt nyhetsbrev får du fler hjälpsamma tips och uppdateringar kring neuropsykiatri. Varmt välkommen att prenumerera.

Genom att prenumerera på nyhetsbrevet godkänner jag att ni hanterar mina uppgifter enligt vår personuppgiftspolicy

Tillbaka till alla artiklar