Så fungerar det

Följ stegen nedan för att komma igång hos ADHD Care. Våra specialistläkare och ADHD-sjuksköterskor hjälper er med läkemedelsbehandling. Vi tar emot:

  • Barn i hela Sverige från cirka 8 år med dokumenterad ADHD/ADD-diagnos
  • Vuxna med dokumenterad ADHD/ADD-diagnos. Du måste kunna ta dig till Stockholm, Göteborg, Malmö/Lund, Sundsvall, Eskilstuna, Södertälje, Falköping eller Lidköping för provtagning.

STEG 1

Ansök om vård

Du börjar med att skicka in en kostnadsfri ansökan genom ett digitalt formulär (som kallas vårdbegäran). Ser vi inga medicinska hinder godkänner vi din ansökan. Du får svar inom tre arbetsdagar.

Ansökan består av:

  1. Ett formulär med hälsorelaterade frågor.
  2. Din/ditt barns neuropsykiatriska utredning (som du laddar upp).
  3. Din/ditt barns läkemedelsförteckning (som du laddar upp).

Du loggar in med BankID och ansöker i vår Patientportal.

Vårdansökan vuxna

Vårdansökan barn

Vårdnadshavare ansöker för sitt barn genom att logga in med sitt eget personnummer och BankID.

STEG 2

Träffa läkare på digitalt introduktionssamtal

Efter godkänd ansökan kan du boka in ett introduktionssamtal med specialistläkare hos oss. Under samtalet diskuterar du och läkaren din/ditt barns problembild och behov. I slutet av samtalet ger läkaren förslag på skräddarsydd behandling.

  • Vi har alltid lediga läkartider inom två veckor.
  • Samtalet kostar 1 495 kronor.

Läs mer om introduktionssamtalet

STEG 3

Bestäm om du vill fortsätta

Efter introduktionssamtalet väljer du om du vill påbörja behandlingsprogrammet som läkaren har föreslagit. Programmet – med recept, provtagning samt kontakt med specialistläkare och sjuksköterska – pågår ett år i taget.

  • Pris för första året: 10 750 kronor

STEG 4

Uppstart!

Efter provtagning får du tillgång till recept och provar ut rätt läkemedel och dos i tät dialog med sjuksköterska och läkare.

För vem?

  • Barn i hela Sverige från cirka 8 år som gjort en neuropsykiatrisk utredning och fått diagnosen ADHD/ADD.
  • Vuxna med ADHD/ADD-diagnos som gjort en neuropsykiatrisk utredning och fått diagnosen ADHD/ADD.
    Du måste kunna ta dig till Stockholm, Göteborg, Malmö, Sundsvall, Eskilstuna, Södertälje,  Falköping eller Lidköping för provtagning.
    Du måste vara drogfri under hela behandlingen.

Vårdansökan vuxna

Vårdansökan barn

Vårdnadshavare ansöker för sitt barn genom att logga in med sitt eget personnummer och BankID.

Frågor och svar

Hur lång tid tar det innan man får hjälp med medicinering?

När du har skickat in din ansökan om vård (vårdbegäran) till oss så återkopplar vi till dig inom 3 dagar. Därefter erbjuder vi ett introduktionssamtal med läkare inom ca 2 veckor från att du tar kontakt med oss.

Om läkaren bedömer att medicinering är att rekommendera för dig är det dags för dig att ta prover. Därefter tar ni en ny kontakt för start av medicinering inom ca. 2 veckor. Tiden beror bland annat på hur snart du kan ta prover och tiden det tar för laboratoriet att skicka provsvar.

Hur hittar jag läkemedelsförteckningen som ni frågar efter?

Du kan ladda ner läkemedelsförteckning för dig eller ditt barn (upp till 12 år) på Läkemedelskollen (del av E-hälsomyndigheten).

  • Logga in med BankId.
  • Välj ”Recept och högkostnadsskydd” och därefter ”Visa mina uttag med pappersrecept”.
  • Under rubriken ”Vill du se alla din uthämtade läkemedel?”, tryck på ”Spara och skriv ut”.
  • Välj  ”Öppna uthämtade läkemedel(pdf)”. Ladda ner filen. Om läkemedelsförteckningen gäller ditt barn (12 år eller yngre) måste du först trycka på ”Byt person”.

För barn 13-17 år behöver man gå till ett apotek för att få ut läkemedelsförteckningen. Du kan sedan fota eller scanna det och skicka till oss.

Läkemedelsförteckning behöver bifogas till oss även om du/barnet inte har hämtat ut några läkemedel.

Hur gör jag för att boka tid?

Du börjar med att göra en ansökan om vård (vårdbegäran) till oss så att vi kan försäkra oss om att det inte finns en tydlig sjukdomsbild som talar starkt emot en medicinsk behandling. Den återkopplingen får du inom 3 dagar. Ser vi inga hinder skickar vi med instruktioner för hur du bokar en tid för introduktionssamtal i vår patientportal.

Läs mer om hur du kommer igång.

Hur fungerar digital behandling och är det säkert?

ADHD Care nyttjar en teknisk plattform som kräver inloggning via Mobilt BankID för kommunikationen med dig som patient. Du har kontakt med sjuksköterska och läkare via videosamtal, telefonsamtal och säkra meddelanden.

Vi har tydligt avgränsat vilka patienter vi kan behandla så att det ska vara patientsäkert med digital kontakt för behandling av ADHD och ADD.

Vi kan därmed inte ta emot patienter som har vissa sjukdomar som kräver fysisk kontakt mellan läkare och patient för en komplett behandling.

Gäller högkostnadsskyddet?

Högkostnadsskyddet gäller för utskrivna läkemedel. Det gäller dock inte för betalning av besök och behandlingstjänster.

Binder jag upp mig under 1 år för den medicinska behandlingen?

Behandlingsprogrammet hos oss för insättning och uppföljning av medicinsk behandling är individuellt utformat och upplagt för 1 år. Bindningstiden är därför 1 år. Se våra allmänna villkor för mer information.

Är det samma priser för barn och vuxna?

Det finns inget vårdavtal med landsting/regioner för medicinsk behandling inom ADHD och ADD, varken för vuxna eller för barn. Därför behöver du som patient eller vårdnadshavare bekosta behandlingen själv.

Priserna och tjänsterna är samma för vuxna och barn. Se våra priser här.

Är det farligt med medicinsk behandling?

Det kan vara farligt och det är därför vi alltid ordinerar laboratorieprover och ställer frågor om sjukdomar samt sjukdomshistorik innan vi sätter in medicinering.

Upplever man biverkningar eller oväntade reaktioner, ska man höra av sig till oss. Då kan det vara så att man behöver byta dos eller medicin.
Det kan också vara så att vi behöver rådgöra med till exempel en kardiolog om det skulle handla om hjärtproblem.

Läs mer i vår artikel ”Hur påverkas jag av ADHD-medicin?”.

Kontakta oss

Känner du dig osäker inför att göra en kostnadsfri ansökan (vårdbegäran) eller behöver du praktisk hjälp att fylla i ansökan? Hör av dig via formuläret så återkommer vi så snart vi kan.

Sjuksköterska finns också tillgänglig på telefon 070–856 52 61 tisdagar och torsdagar klockan 13–14 för att hjälpa dig.

Genom att skicka meddelandet godkänner jag att ni hanterar mina uppgifter enligt ADHD Cares personuppgiftspolicy